Znáte to, jen co se otevřou malá očka, už už chtějí vědět, co je dnes čeká. A začíná kolotoč otázek. A mami, kam dnes půjdeme? A mami, co budeme dnes dělat?
A nebo z jiného soudku. Jen co se otevřou očka, hned začne kolotoč dohadování? Miláčku, pojď se převléknout. Pojď se učesat, pojď si umýt zuby atp. A dítě řve, vzteká se a rozhodně nebude dělat, co vy chcete.
Řešení situace jsem objevila díky knize
Nás provázelo právě to období vzdoru, které mi vnuklo myšlenku, jak lépe a radostněji zvládat rána a dny. No a vlastně i jedna fajn knížka od paní Lidmili Pekařové – Jak žít a nezbláznit se.
Jde o to, že dětem velice pomáhají kreslená schémata, vizualizace. Vidí na obrázku, jak půjdou věci za sebou a jak je mají dělat.
Fungují tak třeba i nákupní seznamy, seznamy do batůžku, schémata „jak na to“.
Testovali jsme podobné schéma již loni
My jsme si, asi před rokem, vytiskli na lednici ranní rutiny a vždy když nastal vzdor, že něco slečna dělat nebude. Měla za úkol jít se podívat na lednici a zjistit, co teď má udělat malá holčička. A až byl úkol splněn, jen si svou ikonku přesunout do sloupce SPLNĚNO.
A světe div se, fungovalo to skvěle! Časem se to Adrianka naučila a už nemusela chodit koukat na lednici a přesouvat holčičku.
Momentálně ve 4 letech má pro změnu období, kdy jen co otevře oči, už na mě volá otázky: Co dnes budeme dělat? A kam dnes půjdeme?
Proto jsem vytvořila nový denní plán, na kterém je více denních činností:
- Úklid
- Mytí rukou
- Mytí nádobí
- Vysávání
- Oblékání
- Jídlo
- Nádobí do myčky
- Toaleta – použití/úklid
- Praní prádla
- Čištění zubů
- Koupání
- Nákup
- Česání
- Spaní/Stlaní
- Návštěva lékaře
- Oslava
- Pískoviště/hřiště
- Tvoření/kreslení
- Procházka
- Školka/kroužek
Můžete mi napsat do komentářů, jestli by byl zájem i o prázdné čtverečky k vlastnímu dotvoření dalších činností.
2) PDF si vytiskněte
3) Černo-bílé karty můžete vy nebo děti hezky vybarvit
4) Poté doporučuji kartičky zalaminovat nebo podlepit
5) Nakonec použijeme magnetickou fólii nebo suchý zip pro snadnou manipulaci dětí