Mysleli jste si, že programování je jen pro starší děti nebo studenty IT? Dovolte mi vás vyvést z omylu a ukázat vám, že programování se bude hodit i vašemu dítěti, ať už bude pracovat v jakémkoli oboru.
Již nyní se programování a robotika začíná učit v mateřských školách zábavnou formou. Nejde přitom přímo o programování robota nebo zvládnutí programovacího jazyka. Začínají úlohami na logické myšlení a řešení problémů, základem algoritmů nebo ovládáním jednoduchého robota (nejčastěji BeeBot).
Co je to algoritmus?
Pro někoho slovo „algoritmus“ může být děsivé, ale když jej pochopíme, hned to bude jednodušší. Algoritmus je totiž přesný postup, jakým můžeme vyřešit nějaký úkol. Je to takzvaný seznam příkazů, které nás dovedou k řešení.
U dětí takové programování algoritmu může vypadat jako zadávání příkazů robotovi. Tyto příkazy robot následně vykoná. Například mu mohou naprogramovat cestu bludištěm.
Co když robota nemáme a chceme se učit základům?
Úlohy, kdy děti hledají cestu, můžeme řešit i za pomocí „příkazů“ na kartičkách bez robota. Děti si kartičky vystřihnout a cestu „naprogramují“ správným uložením do mřížky nebo na prázdná pole.
★ PDF mohou stahovat členové klubu. ★
Základy programování pro děti a hra na robota
Další možností jak se učit v tomto oboru bez použití robotů a technologií je hra na robota. Výhodou je, že se dá hrát uvnitř i venku. A jak se hraje? Jeden ze skupiny/dvojice zadává ostatním příkazy a oni na ně musí reagovat (jako robot). Tyto příkazy/úkoly je důležité rozložit na malé a jednoduché příkazy, aby je robot mohl správně vykonat. Například: jdi rovně, zahni doleva, udělej 2 kroky vpřed, otoč se doprava atp.
Doporučuji začínat na nějaké síti nebo polích pro lepší orientaci. Nám postačila obyčejná malířská páska a mřížka 3×3, kdy měly děti za úkol následovat příkazy a dostat se k plyšákovi.
V těžší úrovni této hry si můžete zkusit rozložit činnost na příkazy. Například zalévání květin, výrobu palačinek nebo zapálení svíčky. K tomuto účelu můžete použít karty s posloupností.
Jaké roboty vyzkoušet, když máte natrénováno?
S předškolními dětmi máme v dnešní době už dost možností. Například Lego Duplo prodává svůj vláček Coding Express, který můžou děti programovat pomocí jeho barevných dlaždic. Další velmi známou možností je robotická včelka BeeBot a jeho sourozenec BlueBot. Alternativou ke včelkám je pak robotická myš CODE & GO. Další z robotických zvířátek je Code-a-Pillar robotická housenka s osmi články, které zastupují směry, kterými lze housenku nasměrovat.